Klussen op de werf

Posted by on Dec 11, 2011 in Logboek | 0 comments

Klussen op de werf

Het is springtij. Westenwind met vloed samen zorgen voor bijzonder hoogwater aan de kust afgelopen nacht. Sinds lange tijd moeten er in het hele land stormvloedkeringen dicht. En dat is wonderlijk aangezien de Maas lager staat dan ooit. Er is zelfs recent een laagte record gemeten op de Rijn bij Lopic, nog nooit stonden de rivieren zo laag in november. De binnenvaart schippers zijn daar niet treurig om, door de beperkte diepgang kunnen ze nog niet de helft van hun normale vracht laden, waardoor er voor iedereen voldoende werk is. November 2011 was overigens ook de droogste maand in 100 jaar. Terwijl de westenwind over ons land waait en het weer onvoorspelbaar blijft ligt de Sailaway droog en beschut binnen in een loods in Heusden, 5 minuten van ons huis. Eigenlijk is het een enorme luxe om je schip in de winter binnen te stallen, maar aangezien de klussenlijst lang is en de tijd beperkt leek het ons een goed plan om de boot dicht bij huis te hebben. Daarnaast kunnen we nu elk moment dat het ons past aan het werk ook als zoals nu een herfststorm het land teistert. Binnen in de loods was het vorige week overigens heerlijk warm. De verwarming stond aan, ik denk in verband met een ander schip dat geverfd moest worden of zo, maar na een half uur werk konden de eerste lagen kleding al weer uit.

Als eerste maken we de diesel motor winterklaar. Samen met een monteur lopen we alle zaken langs die horen bij het winterklaar maken van een diesel motor. Van Suz had ik al een boekje ‘motor onderhoud’ gekregen, en ik het najaar ben ik naar een dieselmotorendag geweest, die georganiseerd werd door de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. Dus 100% onervaren ben ik niet, maar ik kijk wel uit naar deze dag. De motor is immers een belangrijk onderdeel van het schip, en biedt naast comfort en zekerheid ook een risico: namelijk wanneer hij dienst weigert. Alle reden dus om dit serieus te nemen. Vanuit ons motto “alles gaat een keer kapot”, zullen we ons van leaserijder (hij doet het niet – maak ‘m maar – mag ik vervangend vervoer- de zaak betaald wel) naar een hobbyist die zelfvoorzienend is in EHBO voor de motor.

We vervangen het oliefilter, dieselfilters, de impeller en de olie. We stellen de kleppen, controleren de V-snaar. Verder monteren we een magneetfilter voor het grof filter in de dieselleiding. Met deze aanvulling hebben we een optimale filtering van de diesel (groffilter, fijnfilter en daar voegen we dus een magneetfilter aan toe). Door toevoeging van 5% biobrandstof is er ook een gevaar toegevoegd aan de diesel, namelijk bacteriën. Dit magneetfilter dood eventueel aanwezige bacteriën en omdat er veel diesel via de retour weer in de tank terug komt filter je hiermee ook de inhoud van je tank (op den duur…). Tot slot vinden we in de warmtewisselaar nog de resten van een impeller die deze zomer in Brunsbuttel net buiten de grote sluizen voor veel kopzorgen heeft gezorgd. Deze moeten er uit omdat anders de warmtewisselaar niet optimaal kan functioneren.

De vrij- en zaterdagen dat ik op de werf werk, rij ik ’s middags naar huis om heerlijk relaxed thuis te lunchen met Suz en de kids. De eerste ritjes gebruik ik om van alles en nog wat mee naar huis te nemen. Ik begin met de kussen en matrassen, dat toch snel 6 auto’s vol. We wassen de hoezen. Wanneer ze schoon zijn krijgen ze een plekje op Enza’s kamer omdat zij de enige is in huis die er geen probleem van maakt (…). Verder komen er drie vuilniszakken vallen/schoten/landvasten/lijnen/touwtjes van de boot. We controleren ze nauwkeurig, wassen ze in de wasmachine en drogen ze over de reling op de overloop. Daarnaast is de boot nu echt leeg aan het worden, waardoor we binnenkort een keer echt grondig kunnen poetsen. De zeilzakken komen niet verder dan kantoor en ik vermoed dat die daar blijven staan tot het voorjaar. Bijkomend voordeel is dat we nu ook op werkdagen continu geconfronteerd worden met deze kuub (m2) zeilen, voor het geval we onze reisplannen met al zijn beslommeringen even zouden vergeten.

Het werk aan het schip vordert gestaag. De onderkant is waar nodig afgekrabd met een krabber met daaraan een stofzuiger. Daarna schuren we het hele onderwaterschip met korrel 40 zodat de eerste laag primer er binnenkort op kan. Naast voetbalvrienden blijken Koen en Rein ook uitermate bereidwillig om ons van advies en ondersteuning te voorzien. Ze voorzien me van allerhande tips en advies en denken graag met ons mee over hoe we wat moeten aanpakken.

Ter bescherming van de zon bestellen we een bimini. Dat is een grote tent over de kuip die ook tijdens met zeilen kan blijven staan. Peter komt langs om de bimini te mallen. Het buizenframe was al voorbereid in de werkplaats en hoeft alleen nog maar op maat gemaakt en gemonteerd worden. Ook voor de Walzing Mathilda van Mathieu en Roos zal Peter een bimini maken. Wel handig dat zij ook een Contest 41 hebben. We hebben veel contact deze periode en proberen eventuele investeringen (ik wilde eigenlijk uitgaven opschrijven) als het kan samen te doen. Zo bestellen we ook allebei een set kuipkussen bij Vosco en hebben bijvoorbeel contact over de aanpassingen op elektronisch gebied.

We hebben alle stagen van het schip gehaald en afgegeven bij Neut masten in Middelharnis. Zij zullen een hele nieuwe set stagen voor ons maken die we in het voorjaar kunnen ophalen. We zullen in het voorjaar met gestreken mast (ivm de winterstalling, maar ook een aantal bruggen tussen Heusden en Zeeland) naar Middelharnis komen, waar we de stagen zullen bevestigen en de mast zullen plaatsen en het geheel trimmen. Over het trimmen van een mast is veel te leren, en op deze manier hopen we de kneepjes van het spannen van de verstaging in beeld te krijgen. Zo proberen we in alles wat we doen de kosten te beperken door dingen zelf te doen, en als er dan toch een expert nodig is hier in ieder geval bij aanwezig te zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *