Boa Noite Mindelo!

Posted by on Dec 5, 2012 in Logboek | 1 comment

Dag 4. We varen hard, 7 kn+ De meter geeft soms 35 kn over dek aan. We stuiven de golven op en af. Gelukkig schijnt de zon, dan ziet alles er toch een stuk mooier uit zee. De zee is machtig en wij zijn nietig, maar onze trouwe Contest doet het super. De golven zijn pittige schuivers en ze komen niet altijd vanuit dezelfde richting. De wind waait eigenlijk continue tussen de 20 en 30 knopen, eerst meer van achteren, nu steeds meer vanuit NO/O. We hebben allerlei soorten zeilcombinaties geprobeerd, maar uiteindelijk staat de genua nu met 2 riffen en het grootzeil met 1 rif aan stuurboord. De Hydrovane (windvaan) stuurt de boot perfect tot een knoop of 30 voor de wind, maar daarna moeten we het roer soms een handje helpen.

Een deel van de bemanning is nog steeds katerig en om Fenna hadden we wel even zorgen gehad. Ze wilde geen zeeziekte medicijn, niets eten of drinken, maar uiteindelijk heeft ze gisteren weer goed gegeten en gedronken, toen ik aangaf dat ze aan de ORS moest. Ze knapte zienderogen op en dat was een opluchting voor iedereen. Gelukkig heb ik stevige zeebenen, dus onder helling kon ik nog lekker koken voor de crew.

Dag 5. We zijn er! 4 december om 00:30 uur ‘s nachts lopen we de ankerbaai van Mindelo binnen. 811 mijl gevaren in 5 dagen en 12 uur. Het was een pittige zeiltocht, maar uiteindelijk prima verlopen. We hebben nauwelijks gemotord, eigenlijk alles kunnen zeilen.

One Comment

1. Hey Suz!

Net lekker heel veel gelezen op jullie website :-) Wat leuk om al jullie ervaringen te lezen. En fijn dat het zo goed gaat!
    Hoe bevalt het om (inmiddels al maanden) ook juf te zijn?

Heel veel plezier op de Kaapverden! Hier in NL is alles wit, een lekker pak sneeuw!