Voorbereiding vertrek Kaap Verden

Posted by on Nov 26, 2012 in Logboek | 0 comments

Voorbereiding vertrek Kaap Verden

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar we zijn er klaar voor (en ook een beetje klaar mee). Cruising is ‘fixing your boat in exotic places’ hebben we al eerder geblogd en het is maar weer eens bevestigd. Tot onze schrik bleek er geen anode meer op onze schroef te zitten. Een anode is een opofferingsmetaal. Doordat het blok onedeler is dan het metaal waarop het bevestigd is (o.a. op onze schroef), zal het blok eerder ‘roesten’/’opgegeten worden’ en wordt het metaal beschermd tegen oxidatie. Hoe dan ook; belangrijk. Helaas koste het de werf drie dagen en de duiker vier pogingen, maar er zit weer een anode op en dat is wel een fijn gevoel. Verder heeft de dieselmotor een onderhoudsbeurt gekregen. We hebben de impellor, oliefilter en de brandstoffilter vervangen. De olie is ververst, de wierpot gecontroleerd en de V-snaar op spanning. Alles conform ‘het boekje’ en zoals we het geleerd hebben op de cursus ‘EHBO voor dieselmotoren’.

We hebben 5 volle winkelwagens boodschappen aan boord gezeuld en deze allemaal een plek gegeven (voorraden in kaart gebracht). Vooral bronwater en andere drank in grote hoeveelheden, en natuurlijk etenswaren voor weken lekker en gezond eten. Verder alle basisbenodigdheden zoals koffie, meel, rijst, pasta’s, broodbeleg en bedenk het maar, we hebben het allemaal aan boord. Dit samen met 3 volle gasflessen, 350 liter diesel en 700 liter water maakt ons schip redelijk onafhankelijk van hulp van buitenaf voor de komende periode.

De AIS en marifoon hebben we gelukkig ook weer onder controle. Al sinds ons vertrek was het signaal niet erg krachtig en daardoor zagen we andere schepen pas laat op de AIS verschijnen, maar nog belangrijker: we konden maar zeer beperkt zenden met onze marifoon. Met behulp van Mike op Las Palmas (een ervaren zeerot die al 10 jaar solo tussen Carieb en Canaries op en neer zeilt en zijn brood verdient met dit soort klussen) hebben we alle bekabeling doorgemeten en verschillende antennes geprobeerd. Na een wisseling van kabels en antennes boven in de mast hebben we de beste set kabels en antennes op elkaar aangesloten met een perfect resultaat. We zien schepen via AIS op ruim 20 mijl afstand varen (en zij ons dus ook) en kunnen weer prima communiceren met de marifoon.

De windmolenpaal heeft nieuwe bedrading gekregen omdat de vorige set kortsluiting maakte. Eerst alleen als je met natte handen de paal of spiegel aanraakte, maar later stopte de koelkast regelmatig  door te lage spanning. Toen na de servicebeurt de motor niet meer wilde starten door te lage spanning, zijn we ons wild geschokken. En daarna maar snel de windmolen afgeschakeld, waardoor het probleem was opgelost. Na het opnieuw bedraden hebben we meteen de opbrengst van de windmolen en de zonnepanelen via de shunt aangesloten op de accu’s, zodat we nu op de accumonitor keurig het netto verbruik kunnen volgen.

Tot slot hebben we met wat hulp van medevertrekker Jeroen ook de SSB (korte golfradio) op de juiste manier kunnen instellen, en konden we vanavond Idris van de Dixbay ook horen- en toespreken op zo’n 400 mijl van La Gomera. Verder bergen we de rubberboot op, monteren we de windvaan weer, zetten de boot (deels) in de wax, leggen de cruising chute klaar, wassen de was en werken de website bij.

Tot slot kregen we nog een kleine hartverzakking, toen we onze verzekeraar Datacombinatie, meldde dat we per omgaande wilde overstapen naar werelddekking (conform plan en afspraak). De firma Unigarant bleek per direct deze dekking niet meer aan te bieden, waardoor wij ons niet kunnen verzekeren voor de rest van onze reis. Zonder verzekering varen wij niet uit, dus zijn we meteen maar gaan bellen met o.a. Kuijper. Na veel heen-en-weer contact blijkt Datacombinatie in staat om voor ons een uitzondering te maken, maar de toon was gezet en Unigarant heeft ons vertrouwen geschonden, dat we nu toch snel gaan uitkijken naar een andere verzekeraar. Als je zo met je klanten omgaat is het wel duidelijk dat wij onvoldoende ‘rendabel’ zijn.

Hoe dan ook, we zijn er nu helemaal klaar voor. Nu nog even genieten van het wonderschone La Gomera en het betere weer afwachten en dan kunnen we vertrekken. Het lijkt ons heerlijk om een dag of 6, 7 in ‘ons eigen wereldje’ aan boord door te brengen. We kijken er eerlijk gezegd niet tegen op, we zijn eigenlijk wel erg benieuwd hoe het gaat zijn zo lang op zee. Zeilen, spelletjes doen, lezen, koken, muziek luisteren en lekker cocoonen met zijn vijfen.

Thijs

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *